1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

Ik zoek marokkaanse ouders!

Topic in 'Marokkaanse vrouw' gestart door Annelieke: 26 augustus 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annelieke

Annelieke Guest

Ik ben op zoek naar Marokkaanse* ouders van kinderen tussen de 0 en 12 jaar om te interviewen. Het interview neemt ongeveer een uur in beslag en wordt afgenomen op een plek die voor de ouder(s) goed uitkomt. Voor het interview ontvangen de deelnemers een kleine attentie.

Het interview is in het kader van mijn studie Nederlands als Tweede Taal (Universiteit van Amsterdam) en gaat over meertaligheid. Het interview wordt opgenomen, maar alleen door mij beluisterd. Ik vraag niet naar intieme zaken, ik zorg dat de informatie anoniem verwerkt wordt en ik verwijder de opname na gebruik. De deelnemer hoeft geen perfect Nederlands te spreken, maar we moeten het wel over abstracte begrippen zoals taal kunnen hebben.

- interview over taal
    - ik kom naar jou toe (regio Randstad)
    - duurt 1 uur
    - geheel anoniem
    - je ontvangt een kleine attentie

Ik hoop via deze weg deelnemers voor mijn onderzoek te vinden.

Alvast vriendelijk bedankt!
    Annelieke Roeleveld

* Ik zoek eerste en tweede generatie ouders:
    Eerste generatie = niet in NL geboren
    Tweede generatie = zelf wel in NL geboren, ouders zijn niet in NL geboren

2. Sidi Moha

Sidi Moha Verslaafde bladnetter

Het onderwerp van jouw onderzoek doet me denken aan een interview dat een aardige oud-collega van jou (kan me haar naam helaas niet herinneren) in 1981 bij mij -- als eerste-generatie Marokkaan -- heeft afgenomen. Ik wacht nog steeds op een kopie van de uitkomst van haar onderzoek; dat klinkt eigenaardig, maar het was mij beloofd, en ik ben er nog steeds benieuwd naar. Behalve woorden, kreeg zij van mij ook een kleine attentie, in de vorm van thee en koffie. Het was een leuk en leerzaam onderhoud. Ik wens je veel succes.

Bladna vindt dit leuk
  3. Annelieke

Annelieke Guest

Dag Sidi Moha,
    Jammer dat je nooit meer de uitkomst hebt ontvangen! Ik heb al vaker onderzoek gedaan en ik zorg er zeker altijd voor dat deelnemers een bericht van me ontvangen als het onderzoek afgerond is. Dat zou ik zelf ook leuk vinden :) Als je je haar naam (later) nog herinnert, wil ik wel even op zoek gaan naar artikelen van haar rond 1981!
    Verder ben ik erg benieuwd of jij misschien mensen weet die ik kan interviewen? Ik ben nog steeds op zoek :)

4. Sidi Moha

Hallo Annelieke,
    Ik vind het buitengewoon geschikt van je dat je de moeite wilt nemen om erachteraan te gaan; ik waardeer jouw ondernemings- en handelsgeest. Ik moet nog in de dozen graaien en hoop dat ik daarover iets bruikbaars vind.
    Tot mijn grote spijt moet ik je schuldig blijven aangaande vrijwilligers voor jouw onderzoek. Aan de andere kant waag ik -- en op hoop van zegen, natuurlijk -- e.e.a. te vertellen over de omgang met jouw steekproef.
    Ik kan me nog herinneren dat ik een analyse moest geven van een door mij uitgesproken zin: ‘waarom staat de tijdsaanduiding hier, het bijv. naamwoord daar etc.?’ Ik had de neiging om te antwoorden dat ‘het Nederlands het zo belieft’, een antwoord dat veel van mijn landgenoten niet vreemd in de oren zou klinken, maar ik deed mijn best om de zin zo te ontleden dat de goedkeuring van de aardige onderzoekster zou wegdragen, ingegeven door mijn onnozele kijk op de Nederlandse omgangsvormen -- ‘vergeet de omgangsvormen voor dit moment, bewaar het (Marokkaanse) kleurenpalet voor geschikte gelegenheden, houd het simpel en to-the-point, alstublieft’, zou ze waarschijnlijk hebben gedacht.
    Soms werd ik overmand door gêne wanneer ik een serie korte vragen moest afwerken; het gevoel dat ik een schoolproef moest afleggen had mijn bereidheid enigszins geremd. Het kon anders, dacht ik toen, bijvoorbeeld ingekleed: ‘Men zegt dat dit/deze woord/uitdrukking...’, ‘Wat vind je/u van...’, ‘Mijn leermeester/docent zegt dat dit... niet juist is, maar ik zelf denk dat het wel juist is, heb ik gelijk?’ (een retorische vraag, lijkt me, maar het effent eventuele contacthobbels), en even afdwalen ter ontspanning: ‘Hoe zou je het in het Arabisch zeggen?’ (belangstellend knikken doet nooit kwaad, onbekendheid met het Arabisch wordt vergeven door de gastvrijheid). Voorzichtig experimenteren met de situatie -- de schoolgang van de kinderen niet te vergeten -- kan nuttig zijn: een copieuze maaltijd aanbieden en zelf slechts datgene nuttigt wat je lust wordt doorgaans bekroond met succes -- m.a.w. alle onderwerpen zijn belangrijk. Schaamte en gêne onbedoeld opwekken benevelt de weg, hopelijk slechts voor een kort moment.
    Al met al was het een goed-bestede tijd, een kleine twee uur, boeiend, leerzaam en soms zelfs vermakelijk.
    Ik hoop dat vrijwilligers zich aanmelden. Ik wens je sterkte toe.

5. Annelieke

Annelieke Guest

Dat klinkt als een vrij slechte uitvoering van een onderzoek.. Het kan natuurlijk ook dat jouw analyse van Nederlandse zinnen een 'afleiding' was voor het echte onderzoek, zoals bijv. jouw taalgebruik in gesprek met een autochtone Nederlander (ik zeg maar iets). Maar helaas vermoed ik dat het gewoon het eerste is, en in dat geval is het een behoorlijk slechte manier van onderzoeken.
    Gelukkig is mijn onderzoek helemaal niet zo! Het is meer een gesprekje dan een interview. Ik probeer mensen op hun gemak te stellen. Ik praat met ouders over het feit dat zij in Nederland wonen, maar een andere moedertaal hebben. Wat spreek je dan met je kinderen? Hoe zorg je dat die moedertaal net zo goed wordt geleerd als het Nederlands, dat ze constant overal horen? Of vind je het Nederlands juist belangrijker en maakt de moedertaal je niets uit? Dat soort dingen. Ik vraag dus juist naar eigen ervaringen. Ik denk (hoop tenminste!) dat de mensen het leuk vinden om hun verhaal te vertellen en niet het idee hebben dat ik ze op een of andere wijze voor het blok zet. Ik heb veel respect voor iedereen die het aandurft om zich in een ander land te vestigen, met alle moeilijkheden van dien.
    Bedankt voor je reactie! Ik ga eraan denken als ik weer een interview heb.

6. Sidi Moha

Dat klinkt fris en de aanpak interessant. Als je bijvoorbeeld dit forum een beetje doorneemt, dan is het makkelijk voor te stellen dat "... en maakt de moedertaal je niets uit?" verbazing wekt. Voor mijn landgenoten -- althans de meeste van hen -- is de moedertaal ook een vergaarbak van gevoelens, emoties, herinneringen, beelden, verwachtingen, betrokkenheid en soms zelfs schuldgevoelens. Een overladen begrip. Uit de verhalen van jonge migranten op Marokkaanse tv-zenders kwam het beeld bij me op van de taal van het gastland als het stuur en de moedertaal als de motor van een auto. Een adequaat beeld? Dat weet ik niet. Het woord is nu aan de vrijwilligers.

7. merkwaardig

merkwaardig Guest

Ik moet het nog eens zeggen: u bent echt een merkwaardig man !

8. oem_rayan_riyad

oem_rayan_riyad Nieuwe bladnetter

ik wil wel mee doen je mag me een prive bericht sturen

9. Annelieke

Annelieke Guest

Wat fijn, @oem_rayan_riyad ! Ik heb een 'gesprek' aangemaakt met jou erin, hoop dat dat is gelukt. Ik wist anders niet hoe ik een privebericht moest sturen. Ik hoop snel van je te horen!

Ondertussen heb ik al aardig wat mensen geinterviewd. Ik zoek nu nog twee Marokkaanse mensen die hier geboren zijn, met kinderen op de basisschool. Wie helpt mij?

Laden...
Focus Forum Datum
Marokkaanse in spanje ontsnapt aan dwanghuwelijk door ouders aan te geven Nieuws Marokko zondag om 22:12
Marokkaanse ouders staan machteloos Nieuws Nederland 2 april 2014
Marokkaanse smokkelaar bij grens melilla overleden Nieuws Marokko Gisteren om 15:23
Marokkaanse ghizlane aakar bereikt top everest Sport donderdag om 21:23
Geen marokkaanse slachtoffers bij aanslag manchester Nieuws Marokko woensdag om 22:06
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel deze pagina