1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

Meer weten over de islam

Topic in 'Islam & Koran' gestart door Guessxx: 1 december 2016.

1. Guessxx

Guessxx Guest

Hallo iedereen,

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar kort samen gevat wil ik meer leren/weten over de Islam. Ik houd me hier al zo'n paar maanden mee bezig, maar echt verder kom ik niet. Ik weet niet zo goed waar ik informatie kan vinden die betrouwbaar is. Even voor de duidelijkheid, ik wil me niet bekeren. Althans dat is niet mijn doel, ik ben meer op zoek naar de waarheid. En mijn gevoel zegt dat ik die in de islam kan vinden. Alle negatieve dingen op de media hebben me aan het denken gezet. Vroeger geloofde ik in het Christendom, maar door meerdere factoren ben ik hier vanaf gestapt. Ik vraag om jullie hulp naar betrouwbare informatie over de islam op het internet boeken enz. Graag met een duidelijke uitleg, want op veel sites word ik best verward. Eerlijk gezegd weet ik ook niet of deze site hier voor bedoeld is.. Als dat niet zo is, mijn excuses hiervoor! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Veel liefs

2. Sidi Moha

Sidi Moha Verslaafde bladnetter

Beste Guessxx,

De islamitische leer is een ruim veld; misschien dat de volgende hoofdlijnen u op weg kunnen helpen. De islam kent een aantal geschriften, waarvan de koran, zoals u weet, de belangrijkste bron is. Een, volgens geleerden, even belangrijke bron is de zogenoemde hadith --verzamelingen van uitspraken en daden van de Profeet. Deze bron bestaat uit zes boeken, waarvan dat van de Oezbeek al-Bukhari (uitspr. als al-Boechaarie, gest. ca. 870) --getiteld Sahih al al-Bukhari-- als het meest gezaghebbende boek wordt beschouwd. De titel "Sahih" (waarheidsgetrouwe) duidt erop dat sunnitische geleerden het over eens zijn dat dit boek gebruikt kan worden als een zeer betrouwbare bron over de Profeet. Meestal wordt Sahih al al-Bukhari in één adem genoemd met het boek van al-Bukhari's leerling de Perzische Muslim, namelijk Sahih Muslim (2de boek in de rij van de zes boeken).Verder zijn er in de loop der eeuwen honderden boeken geschreven (doorgaans aangeduid met "erfgoed") die uitleg en commentaar geven zowel op de koran als op de hadith-boeken. Bekende namen zijn onder meer al-Qurtubi (gest. 1273), al-Dhahabi (gest. 1348) en al-Albani (gest. 1999).Al-Bukhari reisde 16 jaar lang tussen islamitische streken en verre oorden om hadith's te boekstaven. (Soms maakte hij een reis van maanden om één vertelling te controleren.) Hij vermeldt zoveel mogelijke bronnen die een bepaalde vertelling kunnen schragen. Voorzichtig als hij was, categoriseerde hij de vertellingen in "sterk", "zwak", "onderbroken bron", "niet te gebruiken als bewijs" etc., zodat de volgende generaties geleerden nader onderzoek kunnen doen. Zo ontstonden bijvoorbeeld boeken over "zwakke" vertellingen. Sunnah-geleerden (Ahl al-sunnah) beschouwen de sterke vertellingen als openbaringen, naast de koran.De koran-verzen zijn neergedaald gedurende een periode van 23 jaar. In de begintijd van de openbaringen verbood de Profeet het optekenen van zijn uitspraken en daden (later hadith's genoemd) uit vrees dat de koran-openbaringen en hadith's door elkaar worden gehaald. Gaandeweg waren er koran-scribenten en hadith-scribenten.

Enige kennis van de koran is uiteraard onontbeerlijk. Zoals u weet, staan op het Internet veel vertalingen. Sommige vertalingen bevatten een zaakregister waardoor het zoeken wat makkelijk wordt gemaakt. De koran van het begin tot het einde lezen heeft weinig zin, want er staan te veel thema's en op verschillende plaatsen. Voorlopig is het beter om een thema te kiezen en na te gaan wat erover staat in de koran, Sahih al al-Bukhari en in het andere, invloedrijke "erfgoed". (Discussies bijvoorbeeld op Youtube zijn over het algemeen nauwelijks geschikt voor een beginneling.) Systematisch opbouwen van kennis van de islamitische leer is nog steeds de beste methode.Tegenwoordig kennen we slechts vier sunnitische scholen (maatgevend al naar gelang het land ) en veel stromingen binnen die scholen. (Wat men "shia" --bijvoorbeeld in Iran, het zuiden van Irak, sommige golfstaten, het Syrië van het geslacht Assad, het zuiden van Libanon-- noemt was oorspronkelijk een politieke beweging die in de loop der tijd is veranderd in een theologische leer. De sunnah-leer heeft nog steeds moeite met het erkennen van de shia-leer, en vice versa.) De sunnitische scholen zijn zo genoemd omdat men de sunnah ("traditie" naar de Profeet ) en het overige "erfgoed" (commentaren op commentaren op commentaren) onontbeerlijk vindt. Enige strijd in de islamitische leer is daarom onvermijdelijk. Als men het klassiek Arabisch machtig is, bevat de koran geen tegenstrijdigheden. En het islamitische "erfgoed" is logisch en rationeel opgebouwd. Zonder gebruik te maken van het verstand kan het geloof niet gedijen, is de teneur van de islam.

Ik hoop dat ik de hoofdlijnen redelijk heb weergegeven. Ik wens u veel leer-plezier toe. Met vriendelijke groet.

3. Geen belang?

Geen belang? Guest

Zeer mooi gezegd, mijn beste Sidi Moha, maar het is wel ingewikkeld niet? Zoveel "scholen"?

Enkel dit:
    - enige strijd in de islamitische leer is daarom onvermijdelijk, zeg je. Jammer toch?
    En is de strijd niet ontstaan onmiddellijk na de dood van de Profeet tussen twee potentiële erfgenamen die de strijd voerden om zijn aardse rijk te erven? waardoor we nu na 1400 jaar nog steeds met sjiieten en soennieten zitten? En dat de oorsprong dus eigenlijk niet ligt in interpretaties?
    - Als men het klassiek Arabisch machtig is, bevat de Koran geen tegenstrijdigheden, zeg je.
    Inchallah.
    Kan er dan echt geen goede vertaling gemaakt worden? Allah heeft toch duidelijke taal gesproken?

Maar er zijn toch wel wat onduidelijkheden in de geschriften. Neem bv de verschillende uitspraken over alcohol die niet zo duidelijk overeenstemmen. Probleem is dan te weten in welke chronologische volgorde de uitspraken zijn gebeurd en ik hoor dan zeggen dat we dat nooit te weten gaan komen.

Mijn bescheiden mening is: als je iets wil weten over een godsdienst, of dat nu het Christendom is of de Islam, - en deze godsdiensten kunnen niet tegenstrijdig zijn vermits er maar één God/Allah is- moet je maar twee dingen weten en daar naar leven:
    1. er is leven na de dood
    2.doe al het mogelijke om uw evenmens te respecteren en te helpen.
    En dat laatste, dat is al een serieuze opdracht.

Al de rest heeft eigenlijk geen belang.

4. Sidi Moha

Sidi Moha Verslaafde bladnetter

Beste Geen Belang,
    Ik ben niet diep ingegaan op de shia-leer omdat ik denk dat het anders te ingewikkeld wordt voor Guessxx. Ik heb slechts een conclusie gegeven: shia begon als een politieke beweging en eindigt in een theologische leer, mede ingegeven door culturele en historische factoren.

Het alcohol-verbod verliep geleidelijk en besloeg vier fasen, om nieuwe moslims niet al te moeilijk te maken. Verder is de koran daarover glashelder: "mijd" alcohol (de Tafel:90). Zoals u misschien weet is het woord "mijden" (ijtanaba) sterker dan "verbieden" (harrama). Als ik u bijvoorbeeld "verbied" mijn kantoor binnen te gaan, kunt u vooralsnog voor de deur staan of zitten, thee drinken, muziek maken e.d, wat storend voor mij is. Maar als ik u zeg dat u mijn kantoor moet "mijden", dan kunt u niet voor de deur gaan staan of zitten, u bewaart dus een grote afstand tot mijn kantoor. Wat de taal betreft zie ik hierin dus geen probleem.

"Kan er dan echt geen goede vertaling gemaakt worden?" Ik kan deze vraag moeilijk beantwoorden als ik niet weet wat er met "goede vertaling" bedoeld wordt.
    Zou Guessxx hier wat aan hebben?

Harmanus vindt dit leuk

Deel deze pagina