1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

De pijn van afvallige moslima's

Topic in 'Islam & Koran' gestart door Delicious: 6 oktober 2016.

1. Delicious

Delicious Ja ja, delicious!

Fatima (17) en Danah (19) zijn afvallige moslima's, maar kunnen daar niet openlijk voor uitkomen. Ze vertellen hun verhaal in de hoop dat het taboe doorbroken wordt. ,,Het is verschrikkelijk eenzaam.''

Ineens kwam het, toen ze een jaar of veertien was. Het begon te gisten, te borrelen, te kolken bij Fatima (17). Ze las over de onderdrukking van vrouwen in moslimstaten en het maakte haar woest. ,,Op die leeftijd raakte ik politiek geïnteresseerd, vooral in gebieden als Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Ik zag dat vrouwen daar stelselmatig worden onderdrukt. Ze mogen hun stem niet verheffen, mogen niet hardop lachen, want dat bezorgt je een slechte naam. Ik vond dat heel raar. Die gedachtegang komt grotendeels voort uit het geloof, ontdekte ik. De vrouw is kostbaar en moet beschermd worden, vooral haar maagdelijkheid. Dat je als vrouw niet meer waard was dan een maagdenvlies, dat stond me zo tegen.''

De ontdekking raakt haar diep. ,,Ik vond het heel naar, heel inhumaan. Net als toen ik als kleintje te horen kreeg: jij mag niet meedoen met voetbal, want jij bent een meisje.''

Fatima wil niks meer weten van haar geloof en noemt zich atheïst. Later komt ze daar weer op terug. ,,Ik zie nu alleen af van het praktiserende deel van het geloof. Ik bid niet, ga niet naar de moskee en doe niet mee aan de ramadan, want dat heeft voor mij geen betekenis.''

Ambitieus
    Fatima oogt krachtig. In een café op het station zit een stralende, jonge vrouw; ambitieus, makkelijke prater, niet bang om te zeggen wat ze denkt. Haar woorden kiest ze weloverwogen. Ze maakt een volwassen indruk. Maar er is ook een andere kant. De regeltjes van de islam zeggen haar niks. Toch draagt ze een hoofddoek. ,,Ik voel niet de drang om hem af te doen. Hij belemmert me niet en ik wil mijn ouders niet voor de gek houden, maar wil ze ook niet teleurstellen. De hoofddoek geeft hun hoop dat ik misschien toch terugkeer.''

De studente voelt zich verscheurd. Ze wil haar ouders niet kwijt, maar ook haar persoonlijke geluk niet opgeven. ,,Het is een afschuwelijke keus. Mijn ouders zijn ook mijn geluk.''

Afvallige moslims in Nederland leiden een dubbelleven. Word je als moslim geboren, dan ga je als moslim dood, is het credo. Toch bestaan ze, die afvalligen. Binnen de Marokkaanse gemeenschap zijn het er honderden, denkt Fatima. Zelf zoekt ze steun binnen een (zeer) besloten groep op Facebook. ,,Je kunt alleen lid worden via een ander lid.'' De groep telt rond de 160 leden. Daarbij is zij lid van een vrijdenkersgroep. ,,Ik ben altijd een soort reiziger in mijn hoofd geweest. Ik was een echte dromer, altijd zoekende.''

Via de afvalligen-groep heeft ze de 19-jarige Danah uit Den Haag leren kennen. Samen besloten ze hun verhaal te doen in het deze krant. ,,We willen het taboe doorbreken, een held zijn voor anderen, hen aanmoedigen ook hun verhaal te doen.''

Vest
    Wie Danah ziet lopen, kan niet vermoeden dat ze afvallige is; haar haren weggestopt onder een hoofddoek, haar kleine gestalte verpakt in een lang vest. ,,Kijk, wijst ze, zoals het een goed moslima betaamt, valt het tot over mijn billen.''

Maar onder die strenge verpakking - waar ze uit praktische overwegingen voor kiest - gaat een liberale geest schuil. Danah gelooft niet in god. 'Die doek' heeft voor haar geen betekenis. Ze draagt hem voor haar ouders. Voor de mensen in de overwegend islamitische wijk waar ze woont. ,,Ik heb er geen last van.''

Danah is deels uit de kast, zoals ze het noemt. Haar naaste vrienden weten hoe ze er echt over denkt. Maar ze wil haar ouders niet kwetsen en in diskrediet brengen. ,,Ik geloof dat het moment nog komt, dat ik er in alle openheid voor uit kan komen, maar zover ben ik nog niet.''

Evenals bij Fatima sloeg rond haar 14de de twijfel toe. Ze ging op zoek naar vrijheid, in denken vooral. ,,Drinken en roken doe ik sowieso niet. Niet omdat het haram (onrein, red.) is, maar omdat het niet gezond is.'' Wat haar tegenstaat binnen de islam: de positie van de vrouw en de gedachte dat niet-gelovigen 'slechte mensen' zouden zijn.

Jarenlang weet ze niet wat ze aan moet met die twijfel. Ze wordt depressief en komt bij een psycholoog terecht. 'Heel eenzaam' is het. Van het bestaan van 'ex-moslims' heeft ze nog nooit gehoord. Tot er op haar zestiende een ex-moslima voorbij komt in het programma Je zal het maar zijn van omroep NPO. ,,Er ging een wereld voor me open. Het was een enorme schok.''

Danah gaat op internet op zoek naar lotgenoten. Niet meteen komt ze uit bij de mensen waar ze zich in herkent. ,,Dan was het van: ik ben ex-moslim, kom drugs met ons gebruiken, maar dat wil ik helemaal niet.'' Tegenwoordig is ze evenals Fatima lid van een vrijdenkersgroep. ,,Vrijdenker zijn, is heerlijk. Je voelt rust in je hoofd als je mag denken wat je wilt, als niemand je iets verbiedt.''

Voor de foto doet de jonge vrouw haar hoofddoek af, een wilde bos zwart haar springt uitbundig los. De eerste keer dat ze de hoofddoek thuis afdeed, was 'een emotioneel moment'. De wind door je haren, dat is heerlijk, vindt ze. De doek gaat bij haar op en af. Al naar gelang de omgeving. Op school: af. In de wijk: op.

De reden: de sociale druk is groot binnen de moslimgemeenschap. Ziet de buurt haar zonder hoofddoek, dan spreken ze haar ouders aan op de slechte opvoeding.

Ook Fatima heeft last van kritiek uit de moslimhoek. Zien moslims haar met hoofddoek en wijntje in de hand, dan wordt ze uitgemaakt voor 'dame van lichte zeden', om het netjes uit te drukken. Veel islamitische vrienden is ze kwijtgeraakt.

Moslims verwijten haar dat ze in een goed blaadje probeert te komen bij witte Nederlanders. ,,Dan ben ik een nep-Marokkaan, een overloper. Alsof ik, door niet te geloven, ineens ook geen Marokkaan meer ben. Mensen denken heel zwart-wit: of je bent een kut-Marokkaan of je bent een knuffel-Marokkaan.''

Verdeeldheid
    Maar toch: de afkeer van Wilders ten opzichte van de islam - die steeds hoger oplaait en tot steeds meer verdeeldheid leidt in de samenleving -daar begrijpen de afvallige moslima's niks van. Danah: ,,Ik ben misschien gepest door moslims, maar dat ligt aan individuen, niet aan het geloof.''

De vrijgevochten ex-moslima besluit: ,,Label jezelf niet. Word je als jongen blij van jongens? Doe het. Doe gewoon wat je gelukkig maakt.''

Om lotgenoten te stimuleren ook hun verhaal te doen, heeft Danah op Facebook het platform 'Uit jouw verhaal' geopend.

AD

Laden...
Focus Forum Datum
Hartverwarmende steun voor moslima's na islamofobe aanval in amerika (video) Nieuws Marokko 13 juni 2016
Hijabi monologen: verhalen van moslima's Cultuur 13 november 2014
Onderzoek: hoe moslima's zich moeten kleden Islam & Koran 10 januari 2014
Moslima's geweerd uit sportschool om hoofddoek Nieuws Nederland 5 juli 2013
Nieuw: nagellak speciaal voor moslima's Marokkaanse vrouw 1 maart 2013

Deel deze pagina