1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

Marokkaans huwelijksvermogensrecht in nederland

Topic in 'Marokkaanse vrouw' gestart door Soraya: 10 juni 2015.

1. Soraya

Soraya Nieuwe bladnetter

Salam Aleikum,

Voor mijn masterscriptie ben ik, studente in Amsterdam, op zoek naar ervaringen van "Marokkanen in Nederland" met het Marokkaanse huwelijksrecht en huwelijksvermogensrecht, en eventuele ervaringen hiermee bij echtscheiding.

Wisten jullie bijvoorbeeld dat, ook al woon je in Nederland, bij scheiding soms het Marokkaanse recht door de Nederlandse rechter wordt toegepast? Dit kan grote gevolgen hebben voor het verdelen van het vermogen van de man en de vrouw. Nederland kent een "gemeenschap van goederen", Marokko niet.

Wisten jullie dat je ook naar Marokkaans recht sinds 2004 huwelijkse voorwaarden mag opmaken wanneer je gaat trouwen, en dus afspraken mag maken over de verdeling van vermogen na scheiding?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of misschien tegen problemen aangelopen? Laat het mij dan svp weten.

Daarnaast ben ik op zoek naar Marokkaanse vrouwen die:
    - na 2004 in Marokko zijn getrouwd, of
    - na 2004 zijn gescheiden (maakt niet uit wanneer getrouwd),

en bijvoorbeeld zijn getrouwd met een Marokkaanse man die zelf niet (ook) Nederlands was!

Ik zou deze personen graag (anoniem) wat vragen stellen voor mijn onderzoek!

Shukran bezef!!

Laden...
Focus Forum Datum
Franse douane onderschept ton marokkaanse cannabis Nieuws Marokko Gisteren om 21:22
Marokkaanse vrouwen beklimmen kilimandjaro (foto) Sport Gisteren om 16:42
Marokkaanse komt om bij stormloop in sebta Nieuws Marokko dinsdag om 18:13
Marokkaanse regering over tiental dagen bekend Nieuws Marokko dinsdag om 17:28
Marokkaanse vrouwen vormen top 5 machtigste vrouwen in afrika Nieuws Marokko maandag om 18:06

Deel deze pagina