1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

Ik haat mijn vader

Topic in 'Islam & Koran' gestart door Watdoeiktochfout: 26 april 2016.

1. vroeger was het anders...hij zou iedere dag naar me lachen, Voor me opkomen , alles wat een vader zou moeten doen.
    Nu is dat helemaal niet meer zo ...voor zover ik weet doe ik niks verkeerd . Ik sta op , ga naar school , kom thuis , ga naar mijn werk ( bijbaantje ) kom thuis en blijf dan ook thuis tot de volgende ochtend wanneer ik weer naar school moet. Het probleem zit m in de manier hoe hij mij behandeld ...wanneer ik en mijn moeder een klein conflict hebben over iets.... Stapt hij meteen in en maakt van een mug Een olifant, dreigend dat ie m'n nek breekt ofzo, Helemaal onnodig. Wanneer ik thuis kom met een rapport vol 7-Ens op een 5 na....
    Geeft hij nooit een compliment...wanneer ik iets goeds doe....moedigt hij dat never aan...het lijkt wel alsof hij jaloers is. Bij foute dingen die ik doe word hij helemaal opgewonden...staat ie te popelen om erover te zeuren en mijn moeders brein vol te gooien met negatieve gedachtes over mij. Bijvoorbeeld ....vorige week versliep ik me voor school...gebeurt bijna nooit bij mij . Hij word gebeld door school dat ik afwezig ben...de hele week moest ik allemaal leugens en negativiteit over mezelf aanhoren... Aangezien ik nooit wat leuks doe buiten...heb ik een PlayStation waar ik me in de nacht ( wanneer mijn ouders slapen zodat ik de tv in de woonkamer kan gebruiken) mee bezig houd....ook dit is negatief in zijn ogen....ik ben maar een kind ...waarom moet hij mij zo behandelen...het doet pijn echt waar. Als ik met iemand erover praat zegt diegene altijd dat t mijn vader is en dat ik naar m moet luisteren. Mijn vraag is....word mijn vader gestraft door Allah hiervoor of is dit volkomen halal om te doen tegen je zoon als vader..

2. Halima1985

Halima1985 Guest

Beste

Ik hoop voor jou dat uw vader ooit zal veranderen. Inderdaad ouders zijn heel belangrijk in de Islam, vooral een moeder.
    Ik denk dat het tijd wordt dat je met jou vader daarover begint te spreken.
    Stel hem die vragen van wat heb ik jou OOIT misdaan dat jij mij zo behandelt.
    Laat hem weten dat het jou kwetst en jij dit niet meer kan verdragen.
    Want zolang jij gaat zwijgen, zal hij verder doen.

Succes

3. moemen

moemen Guest

beste,

Net als jij zijn er nog duizenden persoon die iedere dag hetzelfde als jij meemaken.
    Ga het probleem niet bij jezelf zoeken.
    Ik ben van mening (lees goed ben van mening) dat de eerste generatie ouders totaal niet weten hoe ze moeten communiceren met hun kind. Zie het als een vorm van schaamte on onwetendheid. Laten we eerlijk zijn, scholing hebben ze amper gehad laat staan enige pedagogische kwaliteiten over wat een kind in de groei nodig heeft. Onze ouders kunnen zich niet vaak uiten en/of kwetsbaar opstellen naar de kinderen toe. Het is altijd doe dit of doe dat omdat ik het zeg. Enige vorm van uitleg zit er niet bij.

We gaan even terug naar de jeugd van onze ouders, die zich voor 99.99% in Marokko zal hebben afgespeeld. Ik hoef jou niet te vertellen hoe het er toen aan toe ging. Ze spraken hun ouders niet tegen en deden wat ze gevraagd werd. Enige scholing die ze gekregen hebben is de moskee and thats it.

Sommigen konden het niet ''hendelen'' en zijn hun geluk elders gaan zoeken. Velen kwamen zoals in jou geval in Nederland als gastarbeider terecht. De Nederlandse taal niet machtig en geen enkele vorm van opleiding. De banen die ze aangeboden kregen waren vaak de banden die de Nederlanders zelf niet als baan wilden hebben.

De meeste ouders kwamen naar Nederland met in hun achterhoofd ik ga wat geld verdienen en ga dan terug naar Marokko, maar velen zijn gewoon blijven hangen en hebben hier hun gezinnen gesticht.

Ook zei kregen dus kinderen "jou in dit geval'' en hebben in het begin natuurlijk geprobeerd jou alle liefde te geven die ze je konden geven. Maar kinderen worden groot en worden volwassener en gaan voor zichzelf opkomen en stellen ook de nodige vragen.

Je moet begrijpen dat dit ook voor hun nieuw is. Jij hebt zoveel vragen en zij kunnen of durven daar geen antwoord op te geven, zij kunnen zich niet uiten of ze begrijpen het gewoon niet. Een normaal mens zou zeggen ja sorry ik begrijp dat niet.

Door dit soort situaties gaat er gekibbel ontstaan waardoor een vader vaak zal roepen hou je mond dicht of ik ...... (verzin het maar) ze roepen van alles.

Ik ben van mening dat het dus geen haat naar jou is, maar het geven complimenten en zich kwetsbaar opstellen dat kunnen ze niet en zien ze als zwakte. Ze willen hard en sterk overkomen terwijl dat juist het laatste is wat je kind wilt zien. Een kind wil een papa zien die klaar staat voor hem als hij vragen heeft, die complimentjes wil hebben omdat hij zijn best heeft gedaan etc etc.
    Om je ouders hiervoor te haten wat ik uiteraard begrijp is de juiste houding. Probeer te begrijpen dat het voor onze ouders ook moeilijk is om te communiceren in deze moderne westerse maatschappij die aan ze voorbij vliegt zonder het volledig te begrijpen.

Een tip is probeer kalm te blijven naar je moeder toe, want zij zal er altijd voor je zijn. Probeer niet te schreeuwen naar maar praat met haar wanneer jullie allen zijn en leg uit waar je mee ziet. Het gevoel wat je hebt. Let op er is een kans dat zij jou ook niet zal begrijpen en het proberen weg te wijven alsof er niks aan de hand is.
    Het is aan jou om te bepalen dat dit gewoon hun mentaliteit is en gewoon niet beter weten.
    Probeer datgene wat je mist bij je ouders aan je eigen kinderen te geven , geloof met het zal je goed doen.
    Je ouders blijven altijd een grote sleutel voor jou voor het paradijs en behandel ze dus met respect. Vaders roepen nou eenmaal zulke dingen maar op straat met andere ouders is het vaak mijn zoon haalt alleen maar goede cijfers.
    Dus het is denk ik niet naar jou toe bedoelt maar gewoon een tekortkoming van onze 1e generatie ouders.

En deze maand is trouwens een gezegende maand. Een maand waar je dua kunt doen voor je zelf en je ouders. Allah is groot, ziet, hoort en weet alles.
    Zie het als een van de testen in je leven.

salamoehaljkoem

4. Vandaag was ik in een hevige discussie met mijn broer die niet is komen opdagen bij de mediamarkt waar ik 2 uur stond te wachten omdat hij had beloofd een abonnement op z'n naam voor me te zetten.
    Mijn vader loopt de kamer binnen en alles gaat meteen weer fout natuurlijk...hij verteld m'n broer dat ie gek is en z'n tijd verdoet aan deze "etter" . Vandaag was t anders....mijn moeder hielp mijn vader gewoon. Zij heeft sinds kort besloten zich tegen mij te werken als t om mijn broers of een van hun vrouwen gaat. Op dit moment ben ik gaan nadenken. Staat er ooit iemand aan mijn kant.....? Het gevoel wat ik nu heb is niet te beschrijven...mentaal word ik gewoon kapot gemaakt. de duivel fluistert mij de meest kwaadaardige dingen in de oor op dit moment. Zelfs de "easy way out" heb ik een paar keer in mijn gedachtes zien voorbijkomen.
    Dit doet gewoon pijn! Zouden jullie mij nog meer raad kunnen geven aub .... Het is een van de weinige dingen die me nog staande houden....
    Assalam oe wahalajkoem

5. Freddy

Freddy Guest

Hou vol totdat je zelfstandig kan gaan wonen want het word steeds erger hij gaat nooit veranderen!!

Deel deze pagina