1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

Mijn beste vrienden

Topic in 'Islam & Koran' gestart door el Nadoriaan: 7 september 2015.

1. el Nadoriaan

el Nadoriaan Verslaafde bladnetter

Ik heb even de tijd genomen om jullie voor te stellen aan mijn beste vrienden over wie ik je nu ga vertellen.

Het zijn er een aantal, misschien dat jij ze ook kent
    de beste vrienden die je vergezellen waar je ook bent.

Mijn eerste vriend heet Taqwa, oftewel de godsvreesmijn beste adviseur die me altijd overal terecht wees als het vele slechte om de hoek naar mij komt kijken dan beschermt Taqwa mij door aan mij vast te grijpen.

Mijn tweede vriend heet Sabr, oftewel het grote geduld, hij spreekt me moed in: zeg dat je altijd overwinnen zult.

Zo spreekt hij me aan waardoor ik sterk, krachtig wordt, hij neemt me bij de hand en samen gaan we altijd voort.

Mijn derde vriend heet Imaan, oftewel het grote geloof die mij altijd en overal enkel 'n goed vooruitzicht belooft en tot nu toe moet ik bekennen was het ook altijd waar wat hij me ook beloofde, ik vond het voor me, 't was daar.

Mijn vierde vriend heet Achlaaq, oftewel het goede gedrag als ik me zelfbeheersing verlies dan is hij mijn grote kracht hij zegt me om nooit iets van andere mensen aan te trekken wat ze jou ook aandoen, blijf beleefd en aan jouzelf werken.

Mijn vijfde vriend heet Hikmah, oftewel de nobele wijsheid is mijn intelligente vriend die me altijd naar het goede leidt, hij vertelt me, gebruik weinig woorden, leer ook te zwichten
    het is de vriend die mijn pad in het duister weet te verlichten.

Dit zijn mijn vijf beste vrienden die ik in het leven meedraag wellicht ken je ze al, en zo niet, leer ze dan kennen vandaag.

Ze zullen jou gelukkig maken, en van het slechte beschermen't zijn vrienden voor het leven, die je dichter bij Allah brengen.

2. Tahar313

Tahar313 Verslaafde bladnetter

Mijn broeder,

Wat een mooi geschreven tekst, die mij enorm aanspreekt.
    Lang geleden had ik een gesprek met iemand over het geloof en daarbij maakte ik, omdat dit ook werd besproken, de volgende aantekening..

Taqwa.
    Doe het goede en blijf weg van het kwade.

Hoop op de beloning van Allah.
    Vrees voor Zijn bestraffing.
    Liefde voor Hem.

Sabr.
    Geduldige volharding.
    Sabr is de helft van het geloof. (Volgens een overlevering)

Imaan.
    Het geloven in zes geloofspunten.

Allah. (SWT)
    Zijn engelen.
    Zijn boeken.
    Zijn profeten.
    De dag des oordeels.
    Lotsbestemming.

Akhlaaq.
    Het hebben van goed gedrag hoort bij een moslim.
    Zowel ten opzichte van mensen als ten opzichte van Allah.

Hikmah.
    Drie zaken die wij als moslims dienen toe te passen wanneer wij het niet met iemand eens zijn.

Wijsheid. (= hikmah)
    Goed onderricht.
    Debatteren op een manier die het beste is.

Hikmah berstaat uit wijsheid van kennis en wijsheid van uitvoering.

3. Tahar313

Mijn broeder,

Ik ben alweer een tijdje een boek aan het lezen en summiere samenvattingen aan het maken, een hele aangename bezigheid, van het boek ''De ideale moslimman'' van de auteur dr. Muhammed 'Ali Al-Hashimi.
    Misschien, mocht je hem al niet hebben gelezen, interessante lectuur voor jou.

4. En wat is?

En wat is? Guest

En, wat is de ideale moslimman?

5. Tahar313

Ik zou zeggen.. lees het boek en je hebt het volledig antwoordt.
    Tipje van de sluier aangaande de hoofdstukken.

De moslim en zijn Heer.
    De moslim en zijn Eigen ''ik''
    De moslim en zijn ouders.
    De moslim en zijn vrouw.
    De moslim en zijn kinderen.
    De moslim en zijn familieleden.
    De moslim en zijn buren.
    De moslim en zijn vrienden en broeders in de Islam..
    De moslim en zijn gemeenschap.

Persoonlijk vind ik het een verrijking voor mijn leven in de eerste plaats, maar het is ook een welkome aanvulling van mijn boekenkast.

Laden...

Deel deze pagina