1. Welkom op bladna.nl, het forum van Marokkanen in de wereld. Neem even de tijd om je in te schrijven en kom gezellig met ons praten.
    Dismiss Notice

Wat doe jij er als er zomaar een marokkaan uit je trein gezet wordt?

Topic in 'Nieuws Nederland' gestart door #bornhere: 26 maart 2016.

1. #bornhere

#bornhere Verslaafde bladnetter

Die jongens met baarden voerden niks in hun schild, wist Marjolein van Oosterbos, want op het perron had ze het tweetal gadegeslagen. Dat geen passagier protesteerde toen de politie de Noord-Afrikanen uit de trein zette, frustreert haar.

Dinsdagmiddag. Op station Rotterdam staan twee jongens bepakt en bezakt met tassen vol paraplu’s, kartonnen billboards en dies meer zij. Promotiemateriaal. De trein vertrekt, ik speel een spelletje op mijn telefoon.

In Dordrecht staan we stil, te lang stil. Uiteindelijk wordt omgeroepen dat dit op last van de politie is. Ik denk aan de reeds aangekondigde controles op Breda. Totdat er twee agenten in vol ornaat (kogelvrij vest, bewapend) de trein in stappen en halthouden bij de jongens met het promotiemateriaal. Hen wordt gevraagd het materiaal te tonen. De ogen van de omringende mensen zijn op hen gericht.

Ik zie een van hen hannesen met het grote pakket waar een poster in zit. Zo een van stevig karton die je rechtop kunt wegzetten. Ik kan de tekst erop niet lezen. Uiteindelijk verlaten de jongens de trein met al hun zooi en komen er op het perron nog drie agenten bij. De trein vertrekt, ik passeer de jongens en zie een van hen tussen de plastic tasjes, kartonnen pakketten en paraplu’s gelaten voor zich uit kijken. Hij heeft een baard, allebei de jongens hebben een zogenoemd ‘Noord-Afrikaans’ uiterlijk.

Het omroepbericht zegt dat op last van de politie door een melding van derden over personen met verdacht materieel aan boord, deze personen uit de trein zijn verwijderd. Verdacht materieel of verdacht uiterlijk? Ik voel mijn frustratie en roep vertwijfeld naar mijn medepassagiers dat het alleen maar promotiemateriaal was. Ze kijken mij gelaten aan. Iemand naast mij reageert door te zeggen dat er nu eenmaal gecontroleerd moet worden, want als dat niet gebeurt het ook niet goed is.

Ik kijk haar aan en voel alle energie uit mij wegvloeien en de tranen achter mijn ogen branden terwijl ik mij afvraag hoe vaak zij gecontroleerd is, of op last van de politie door melding van derden uit de trein verwijderd. Maar ik durf dit niet hardop te zeggen.

Waar ik nog het meeste last van heb is de twijfel aan mijn eigen verontwaardiging. Wat als er inderdaad iets in die tasjes zat? Gelijktijdig voel ik de idioterie van deze gedachte en dat maakt mij eigenlijk nog verdrietiger dan ik al was.
    De rest van de treinrit zit ik mijn tranen te verbijten en blijf ik de gelaten blik van de jongen op het perron voor mij zien.

Marjolein van Oosterbos is docent en socioloog

2. Oude man

Oude man Guest

Beste

U stelt met uw verhaal alles voor in romantische taal, doorspekt met een gevoel van racisme en verbetenheid door westerlingen tegen Noord Afrikanen.
    Met uw verhaal, zeer persoonlijk gekleurd, geeft u alleen maar meer verve aan wat er vandaag gevoeld wordt tegen noord afrikanen en in het bijzonder tegen de mannen-met-uitgerafelde-baarden.

Iedereen is in paniek, en niet veroorzaakt vooral door Nederlanders en Belgen. Maar door de religie.
    Dat iedereen een gevoel van veiligheid wil en het zekere voor het onzeker neemt, is meer dan ooit normaal.
    Waarom denk je dat er zoveel vluchtelingen naar het westen komen?

Ik kwam gisteravond terug uit Marokko , niet in Zaventem maar in Oostende, en nam daar de trein naar huis.
    Ik had twee koffers bij en twee mensen op de trein hebben mij gevraagd of de koffers toch wel van mij waren en er toch geen gevaarlijke dingen in mijn koffers zaten.
    Natuurlijk niet.

Ik heb geen uitgerafelde baard, heb geen Noord-Afrikaans uiterlijk en ben een oude Belgische man.

Wie veroorzaakt toch allemaal die ellende?

monkypeter en Harmanus vinden dit leuk
  3. monkypeter

monkypeter Verslaafde bladnetter

OUDE MAN ,

Wat kan die Marjolein toch mooi schrijven, maar staat niet goed in onze maatschappij. Ze kan beter naar het nieuws kijken of kranten lezen. Als ik in een Marokkaanse stad zo zou lopen wordt ik er ook uitgenomen O.k dat is niet prettig , maar dat is voor onze veiligheid.Ik ben blij dat er veel politie en gewapende soldaten rond lopen Die proberen alleen de slechte te vangen,

Harmanus vindt dit leuk
  4. amina2016

amina2016 Guest

Hoi, ik heb ook een vreemde ervaring gehad bij een bloemenstal bovenij ziekenhuis. Ik wilde daar bloemen kopen en die mevrouw keek vreemd naar mij op met een soort minachting. Ik draag een hoofddoek en als moslima gekleed. Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat ik weggestuurd ben bij een bloemenstal. Ze zei gewoon tegen mij; sorry maar ik verkoop geen bloemen aan mensen zoals jij! Vervolgens zei ze; Ga maar ergens anders een bloemetje kopen of wat dacht je van je eigen land. En toen lachte ze naar haar medewerkster en nog een verkoper of eigenaar die er bij stond te kijken. Ik heb het genegeerd en ben ik gewoon weggegaan om geen situatie te willen scheppen die in hun voordeel zou werken.
    En hoorde ik ze nog andere nare dingen zeggen terwijl ik wegliep van de bloemenstal. Iets wat ik niet mag herhalen.
    Tenslotte is mijn eigen land Nederland want ik ben zelf hier geboren en mijn ouders komen uit Marokko.

Maar ik vind het nogal erg dat ik zo behandeld word en je dit moet accepteren is moeilijk in deze tijd. Ik bedoel ik ken deze mensen niet en ik moest bij het ziekenhuis Bovenij zijn in Amsterdam Noord en normaal kom ik daar nooit. Vanuit de bushalte ernaast op de hoek stond de bloemenstal en ik dacht ik neem deze mee voor mijn vriendin die in het ziekenhuis ligt. Maar dit was echt een hele nare ervaring. Gelukkig was er binnen in het ziekenhuis ook een bloemenstal en heb ik daar wel een bloemetje mogen kopen en die deden wel heel vriendelijk tegen mij. Maar het gevoel als je zo behandeld word zonder enige aanleiding raakt je wel enorm. Maar het is in ieder geval duidelijk dat het op mij zijn uitwerking heeft gehad want ik betrap mijzelf erop dat ik nu met een grote bocht via de andere kant van de weg deze bloemenstal ontwijk.

5. Oude man

Oude man Guest

Beste
    In Belgie is racisme strafbaar. In Nederland weet ik dat niet.
    Maar in ieder geval moet je klacht neerleggen bij de politie voor racisme. Ook al kan je moeilijk bewijzen verzamelen, er zal dan toch al een dossier bestaan tegen deze verkoopster.

Geen bocht maken om te ontwijken, maar opkomen voor jezelf !

Harmanus vindt dit leuk
  6. Tahar313

Tahar313 Verslaafde bladnetter

Helemaal mee eens.
    Zulke mensen zijn er nu eenmaal en hun onterecht handelen jegens die mevrouw zegt uiteraard alles over hun stupide gedachten jegens een individu die er duidelijk niet als een Nederlandse uitziet.
    Zeker geen bocht maken.
    Het is een bevooroordeeld persoon die aan ''generaliseren'' doet wat haar nog meer een verschrikkelijke, achterlijke wereldburger maakt.
    Zowel in haar gedrag als haar communicatieve eigenschap.
    En dat voor iemand wiens voorouders zich volop hebben beziggehouden met de slavernij.
    Het Nederlandse slavernijverleden.
    Maar ook bepaalde landen zijn binnengevallen om deze vervolgens kaal te plukken ten behoeve van de eigen welvaart.
    Shame on you Dutch woman !
    Wij leven nu in een andere tijd en jij hebt geen recht van (rascistisch) spreken.

7. Tahar313

Nogal verbazingwekkend, vanwege het normaliter representatieve naar de klant toe, dat zo een vrouw zich een denigrerende houding aanneemt met een rascistisch kenmerk in zich hebbende.
    Deze vrouw is in mijn optiek een rascist ten top, omdat zij het beeld van het klantvriendelijk zijn aan de kant schoof om zich vervolgens haar onmenselijke(rascistische) gedachten te kunnen botvieren op die mevrouw.
    Niet meer dan schandalig.

8. Nadenken

Nadenken Guest

Het Nederlandse slavernijverleden?
    En het Arabische slavernijverleden dan?
    Moeten we er een tekening bijmaken?
    Je moet altijd eerst nadenken en je documenteren alvorens iets te deopneren.

Shame on you El Nadoriaan.

9. Tahar313

Dan moet het toch wel iets anders zijn dan mij voor een ander zien.
    Maar ik ken de wereldgeschiedenis wel.
    leuker zou zijn geweest om concreet op dit voorval te reageren en niet de aandacht te verleggen naar de vraag of ik het Arabische slavernijverleden wel ken.

10. Tahar313

En afgezien van bovenstaande distantier ik mij volledig van het Arabisch slavernijverleden, omdat ik nu eenmaal geen Arabische-Marokkaan, maar een Berber-Marokkaan ben.
    Mijn voorouders hebben zich nooit ingelaten met de handel in (mede)mensen.
    Dus.. eerst de geschiedenis kennen alvorense met een bepaalde uitspraak aan te komen.

Wat kent dit forum toch vreemde kostgangers, die niet eens op een wat gemoedelijke, menselijke, manier voor een inleiding, omdat het al vaststaat dat zij niet op hetzelfde niveau zitten, in de dialoog willen zorgen, maar meteen in de aanval gaan.
    Alleen maar vanuit hun belang, welke deze ook mag zijn, maar ik heb wel enig idee inmiddels, de weg van de minste, in hun optiek, harde, weerstand kiezen, maar hetgeen waar het in eerste instantie om ging compleet achterwege laten.
    Namelijk dat een Nederlandse (blanke) vrouw zich onmenselijk heeft gedragen naar een medemens van een andere afkomst.
    Zich in deze tijd, in de hedendaagse samenleving, zo gedragen is op z'n minst even erg als de slavenhouders van vroeger.
    En een duidelijke overeenkomst behoeft verder geen uitleg.

11. Tahar313

Wanneer een volk in vroegere tijden andere volkeren heeft gekolonialiseerd en na gedane zaken, ook wel van wrede aard, decennia lang de boel de boel heeft gelaten, alsof dit niet meer dan normaal is, om in ieder geval een oprecht excuus aan te bieden dan is er structureel iets mis in relatie tot een ander volk.
    Zowel de Nederlanders, maar ook de Belgen in de Congo.
    En dan gaat men nu tekeer tegen vredelievende moslims ?
    Enkel en alleen, omdat een stel fanatische gekken, gestoorden de islam misbruiken voor hun doeleinden.
    De wereld is gek geworden !

Laden...

Deel deze pagina